Gdy są lepsi od Ciebie…

Kategoria: Motywacja

 

Porównywanie to proces zupełnie naturalny. Porównujemy się do innych niemal w każdej dziedzinie naszego życia. W sporcie konfrontacja umiejętności często przeradza się w rywalizację – nie zawsze tą zdrową. Co zrobić, żeby porównywanie się z lepszymi od nas, nie wpędziło nas we frustracje i kompleksy, a wręcz przeciwnie – było bodźcem do rozwoju?

Chociaż nigdy tego nie komentuję to często obserwuję, że moje uczennice porównują się do siebie na zajęciach. Ucząc dzieci i młodzież akrobatyki powietrznej przekonałam się, że przedmiotem porównań może być absolutnie wszystko. A to bardziej rozciągnięte nogi, prostsze plecy, większa płynność ruchu czy też szczuplejsza budowa ciała. Przykłady można by było mnożyć bez końca.

Jako trener, któremu na sercu leży dobro moich podopiecznych, staram się dyskretnie reagować w takich sytuacjach, żeby nie pozostawić nikogo po zajęciach z poczuciem “bycia gorszym”.

Jak się porównywać z głową?:

  1. Wcale nie jesteś najgorszy!

    Nie wmawiaj sobie, że jesteś najgorsza w grupie i nie próbuj przekonać do tego innych. Szybkość nauki ruchu zależy od wielu czynników. Jedne figury będą przychodzić Ci wolniej, inne szybciej. Skoncentruj się na sekwencjach, w których jesteś już mistrzynią. Daj sobie luksus bycia “nie najlepszej we wszystkim”. Przestrzeń do popełniania błędów jest niezwykle istotna. To na nich nauczysz się najwięcej.

  2. Nie traktuj tych lepszych od siebie jak twoich przeciwników i najgorszych wrogów!

    Wręcz przeciwnie! Patrz i inspiruj się! Nie od dziś wiadomo, że trenowanie z lepszymi od siebie jest gwarancją rozwoju i dawką dobrej motywacji. Porównując swoje umiejętności z innymi poznasz swoje silne strony ale i dostrzeżesz mankamenty, nad którymi musisz jeszcze popracować. Próbując dorównać lepszemu odniesiesz sukces!

  3. Uwierz we własne umiejętności i pracuj nad pewnością siebie!

    W sporcie istnieje nierozerwalny związek pomiędzy pewnością siebie a efektywnością treningu. Pewność siebie to nic innego jak wiara, że na treningu jesteśmy w stanie coś osiągnąć. Tym “coś” może być opanowanie nowej figury, ruchu, całej sekwencji, stworzenie układu choreograficznego czy wymyślenie nowej pozycji.

  4. Daj sobie i swojemu ciału czas! 

  5. Pracuj sumiennie. Nic nie przychodzi za darmo!